Acaciastraat

Gemeente Breda 27-06-2018
2762 keer bekeken 11 reacties

Na de bewonersavond in september over het 2e ontwerp is het plan aangepast. Het definitieve inrichtingsplan is nu klaar. Op deze pagina's bekijkt u het plan per straat en/of het hele overzicht.

Het definitieve inrichtingsplan kent nog steeds groene plekken en vooral een toevoeging van kleine bomen. De wijk krijgt een groenere uitstraling krijgen, waarbij het parkeren zo efficiënt mogelijk wordt opgelost. De verlichting handhaven we zoveel mogelijk op de huidige locaties (in het verlengde van de erfafscheiding van woningen). Voor de verkeersveiligheid zijn op  bochten paaltjes toegevoegd om het afsnijden van bochten door auto’s tegen te gaan. In de Lariksstraat is er een verkeersdrempel toegevoegd. Op de kruisingen zijn, daar waar zich verkeersplateau’s bevinden, paaltjes toegevoegd om ervoor te zorgen dat auto’s de bochten niet afsnijden over het trottoir.

Wat vooraf ging

  • Tot 15 juli: reageren op deze site reageren op het ontwerp voor de Acaciastraat en omgeving
  • Na 15 juli: op basis van reacties aanpassing plan
  • Van 11 tot 18 september reageren op het aangepaste plan
  • Na 18 september: op basis van reacties aanpassing plan
  • december 2018: definitief ontwerp
  • Tot heden: uitwerking plannen voor realisatie

    Ben je benieuwd hoe het daarna verder gaat, of wat er allemaal aan vooraf ging? Bekijk dan de tijdlijn.

Je vindt een toelichting per straat in het overzicht. Je kunt ook een tekening downloaden waar de aanpassingen van alle straten op staan. Wil je graag uitleg bij de tekening, neem dan contact op met contact@breda.nl. 

Het definitieve plan is bekend.

Definitief ontwerp

Het definitief ontwerp van de Acaciastraat kent enkele kleine wijzigingen ten opzichte van het 2e ontwerp. Op de kruisingen zijn, daar waar zich verkeersplateau’s bevinden, paaltjes toegevoegd om ervoor te zorgen dat auto’s de bochten niet afsnijden over het trottoir. Voor de plantvakken is gezocht naar robuuste en dichte onderbeplanting en bij het winkelcentrum zijn begeleidingslijnen voor blinden en slechtzienden toegevoegd.

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

11  reacties

Ilona Goos - Projectmanager gemeente Breda 25-09-18 om 13:33

Marcel Vos
Hoi Marcel!

Dankjewel voor het compliment voor de ontwerpen.

Hieronder heb ik puntsgewijs jouw vragen/punten beantwoord.
1. Daar waar de we gen trottoirs op eenzelfde hoogte liggen nemen we bij de uitwerking paaltjes op, om het afsnijden van bochten te voorkomen.
2. In een 30-km-gebied leggen we geen aparte fietsstroken aan. Langs de Tuinzigtlaan is op het 30-km-gedeelte in het verleden zo aangelegd, dit betreft echter nog een oude inrichting welke bij een herinrichting ook niet terug zou komen.
3. Mijn collega's van reiniging hebben de situatie de afgelopen periode gemonitord. Zij zien geen aanleiding om afvalbakken bij te plaatsen. Als je die aanleiding wel ziet dan is het het handigste om hiervan melding te maken via de site. Op die manier wordt de melding geregistreerd en kan deze afweging mogelijk worden heroverwogen.
4. De zijstraten van de Acaciastraat blijven zijstraten en worden geen uitritten. Op die manier is er een voorrangssituatie van toepassing welke ook als verkeersremmer voor het verkeer richting de Tuinzigtlaan werkt.
5. Dit gaan we zo aanleggen. De Weigeliastraat wordt een eenrichtingsstraat (Acaciastraat -> Weigeliastraat). Op die manier ontstaat er hier ook ruimte voor een laad- en losstrook.
6. Dit strookje is inderdaad in eigendom van de VvE van het complex. Deze strook biedt daarnaast toegang tot de installatieruimte van het pand.
7. Zie punt 4.
8. Bij het maken van het ontwerp hebben we rekening gehouden met de bochtstraal van deze vrachtwagens. Ook hebben we met de hellingshoek van het plateau rekening gehouden dat de vrachtwagens die hier rijden en de bocht moeten maken.
9. Dit is met de verkeerskundige besproken. Helaas rijden mensen hier soms tegen de richting in. Het verschuiven van het begin van de eenrichtingsweg zal dit waarschijnlijk enkel verergeren. Stel mensen rijden dit deel in dan kunnen ze hier ook niet meer keren.
10. U kunt hier het beste een melding van maken in het meldsysteem. Als er sprake is van veel zwerfvuil en/of het storten van vuil kunnen mijn collega's dit monitoren en indien nodig maatregelen treffen.
De groenstrook tussen de Weigeliastraat en Clematisstraat is van woningcorporatie Alwel. Daarmee hebben we afspraken gemaakt en deze groenstrook wordt met dit project heringericht.
11. De bestrating welke nu voor het winkelcentrum is aangelegd willen we op dit deel doorleggen.

Hopelijk zijn met reacties een beetje helder. Als je nog aanvullende vragen hebt hoor ik het graag.

Ilona Goos - Projectmanager gemeente Breda 25-09-18 om 13:33

Cock+Van Holstein
Goedemiddag Cock,

Bij het maken van het ontwerp is bij de locatie- en plantkeuze rekening gehouden met de afstand van de woningen. Zo ook voor de bomen langs het appartementencomplex van de Acaciastraat. Voor de nieuwe bomen langs de Acaciastraat hebben we een zonnestudie gedaan. Daarbij is in de verschillende jaargetijden te zien wat de schaduwwerking is. Deze is zeer beperkt. Indien u de resultaten hiervan wilt zien kunt u het beste het contactformulier op PlanBreda invullen. Ik kan u de zonnestudie dan toesturen per mail.

In de nieuwe situatie wordt binnen het plan de toegankelijkheid voor ouderen en mensen slecht ter been verbeterd. De Acaciastraat wordt smaller, waardoor de oversteek korter wordt. Op enkele locaties wordt oversteken gefaciliteerd door inritbanden toe te passen. Op de kruispunten met plateau’s kan oversteken a-niveau plaatsvinden waardoor er comfortabel kan worden overgestoken. De gemeente Breda gaat terughoudend om met het aanbrengen van zebrapaden. In het filmpje dat in de link hierna is te zien wordt duidelijke gemaakt hoe we omgaan met zebrapaden. https://www.youtube.com/watch?v=ASxjbDGb5M

Marcel Vos 18-09-18 om 16:34

Goedemiddag Ilona,

Bedankt voor jullie mooie ontwerpen, dit gaat zeker een grote verbetering worden!. Wellicht zijn er nog een aantal punten het overwegen waard:

1: Kruising Lavendelstraat/Acaciastraat. Ik zie automobilisten die vanuit de Tuinzigtlaan richting het winkelcentrum rijden vanaf het verkeersplateau met hun rechterwielen de stoep meepakken om zo de verkeersdrempel maar half mee te pakken. Ze gaan dan voor de stoep van nr 127 weer volledig de weg op en minderen geen vaart. Dat is levensgevaarlijk! Kan er op dat hoekje een obstakel worden geplaatst?
2: Kan er in de gehele Acaciastraat vanaf de hoek Tuinzigtlaan tot aan of tot voorbij het winkelcentrum aan weerszijden zo'n witte "fietslijn" op de weg worden geverfd? Dit zal automobilisten wat meer naar het midden dwingen zodat in en uitstappende mensen uit auto's in de nieuwe parkeervakken wat meer ruimte krijgen. In de Tuinzigtlaan is het ook gedaan.
3: Kunnen er in de Acaciastraat en vooral aan de kant van de even nummers meer vuilnisbakken worden geplaatst? De scholieren die vanuit het winkelcentrum terug wandelen naar school laten veel troep achter in de pauzes.
4: Kan de Weigeliastraat (ingang naar parkeerterrein achter de flats) in zijn geheel een stoep worden, zodat het trottoir volledig wordt doorgetrokken, misschien zelfs wel tot voorbij de brievenbussen? Indraaiende automobilisten zullen dan meer vertragen en dat levert ook weer minder snelheid op in de Acaciastraat.
5: In combinatie met punt 4. Kan de Weigeliastraat 1-richtingsverkeer worden? Alleen indraaien vanuit de Acaciastraat?
6: Als je vanuit de Acaciastraat de Weigeliastraat inrijdt heb je op de linkerhoek een foeilelijk stukje stoep/pleintje, het zal waarschijnlijk van de woningbouwvereniging zijn. Kan daar ook meer groen of een boom op worden geplant?
7: Voor de Clematissstraat wordt een verkeersplateau gemaakt. Op zich goed! Maar kan ook daar het trottoir worden doorgetrokken? dat geeft veel meer het idee van een voetgangersgebied en zal automobilisten doen laten twijfelen bij het indraaien en zo de snelheid doen minderen.
8: Er draaien veel vrachtwagens de Clematissstraat in. Ze krijgen amper de bocht daar gedraaid en sommigen kiezen er zelfs voor om achteruit in te draaien. Met dat vervelende gepiep (6h of 7h in de ochtend!) tot gevolg. Een "pleintje"-achtig geheel lost daar misschien iets op.In de daaropvolgende bocht bij de Chinees komen ze overigens ook klem te zitten.
9: Aan de andere kant van de Clematisstraat (ingang vanuit de Cypressstraat geldt een inrij verbod vanwege het 1-richtingsverkeer. Misschien dat opheffen en pas 50 meter verder laten gelden vanaf de pinkast Rabo/Ingang appartementen? En daar ter plekke een vernauwing maken? Als mensen daar willen parkeren of bij de pinkast willen zijn scheelt dat een "rondje om het winkelcentrum" rijden.
10: Het parkje tussen de Weigeliastraat en de Clematisstraat krijgt mooie bomen. Wordt er ook iets gedaan aan het huidige lage groen? Het is een jungle en wordt als stortplek gebruikt. Misschien het hele stuk tussen nummer 120 en de snackbar als 1 geheel gaan bekijken en tussen de bomen iets leukers aanleggen? Bijvoorbeeld een carrè van 4 bankjes of een picknick tafel?
11: Ga ook eens in gesprek met de Snackbar mbt hun nieuwe terras. Misschien kunnen jullie het opleuken door daar net wat andere tegels neer te leggen? Ik zag dat jullie de mooie klinkers rondom het winkelcentrum gaan leggen, dus daar kan ook iets nog mooiers van worden gemaakt. Misschien wil de eigenaar dan wel weer een windscherm of plantenbak plaatsen.

Tot zover mijn inbreng. Jullie weten me te vinden voor een eventuele toelichting.

Groetjes,

Marcel

Cock Van Holstein 17-09-18 om 10:45

Goedemorgen Ilona.
ik woon op nummer 134 en hoop dat de boom niet al mijn zon op mijn balkon wegneem. Daarnaast mis ik nog een zebrapad. Ik merk dat er hard word gereden in de straat en vooral de oudere mensen moeite hebben met oversteken. Ook vanuit Westerpark naar de Acaciastraat is lastig oversteken.
Mvg Cock van Holstein

Ilona Goos - Projectmanager gemeente Breda 24-07-18 om 8:02

@Ingrid
Hoi Ingrid. De Acaciastraat ligt in een 30km-zone en wordt ook als zodanig ingericht. Wanneer er een tegemoetkomende auto aan komt moet de automobilist wachten tot tegemoetkomende auto is gepasseerd.

Ilona Goos - Projectmanager gemeente Breda 24-07-18 om 8:01

@Katja
Bedankt voor het delen van de link. We zullen hier zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden. We gaan in ieder geval geen Lindes toepassen. Deze verzorgen vaak plak op auto’s.

Ilona Goos - Projectmanager gemeente Breda 24-07-18 om 8:01

@Brian, @Katja Riel
Brian en Katja, bedankt voor jullie reactie.

Jullie zorg voor het aantal parkeerplaatsen nemen we mee bij de aanpassing van het inrichtingsvoorstel.

Daarnaast maken jullie zich zorgen om de snelheid in de straat.
We gaan de mogelijkheden om nog een extra snelheid remmende maatregel aan te brengen onderzoeken.
Het aantal juridische 30-borden wordt zoveel mogelijk beperkt. In dit gebied bevindt je je namelijk in een 30-zone. U kunt zelf wel een 30 kilometer campagnepakket aanvragen. Het actiepakket bestaat uit:
•10 posters
•350 speciale tasjes
•50 ballonnen
•50 fietsvlaggetjes
•4 grote vlaggen. Allen voorzien van de slogan: “Draag bij aan een veilige wijk”.
Je kunt een pakket aanvragen via het e-mailadres contact@breda.nl . In je aanvraag moet je aantonen dat minimaal 5 buurtbewoners de aanvraag ondersteunen.

Ingrid Oomens 11-07-18 om 10:53

Het ziet er allemaal inderdaad prachtig uit. Meer groen is altijd goed. En onze mooie straat gaat nog mooier worden
Er is voldoende ruimte voor voetgangers, voldoende ruimte om te parkeren en voldoende ruimte voor auto's om te rijden. Er is zelfs ruimte, zoals het plaatje laat zien, voor vrachtwagens (die in onze straat niet eens mogen komen). Maar waar ik bang voor ben is dat de fietsers in het gedrang komen. Ik vraag me af waar de fietser blijft als 2 auto's elkaar willen passeren..... Laat staan dat er voldoende ruimte is om als ouder beschermend naast je kind te fietsen. En nou niet zeggen dat de automobilisten zich aan de fietsers moeten aanpassen, want de praktijk op de dr Struijkenstraat laat zien dat dat niet gaat gebeuren....

Miranda Hoff 10-07-18 om 10:23

Wat ben ik benieuwd naar die 'speciale' bomen! Wat zouden dat gaan worden? Ik denk aan mooie bomen die licht zachtgroen zijn in de lente en in de zomer vol groen blad zitten. En dan in de herfst mooi bont, geel en rood, kleuren. Dat lijkt me fantastisch!
En wat dacht je dan van iedere ochtend vogels horen fluiten? Lijkt me heerlijk wakker worden!
Oh, en om vlindertjes te trekken fraaie bloemen onder de bomen, zoals hortentia's of lavendelstruikjes? Maar beukenhaagjes mag van mij ook wel hoor! (Als het maar niet van die lelijke nikszeggende ruige dingen zijn. Sorrie)

Katja Riel 03-07-18 om 10:33

Toevoegen van groen/grote bomen maakt me blij!! Graag aandacht voor het soort bomen (hooikoorts en overlast op auto's voorkomen). En heel graag 30km borden toevoegen of (nog beter) een smiley bord met km weergave, ik denk dat dat nodig blijft, ook in dit plan. Verder hebben we aan het begin van de straat overlast van mensen die bij voor de deur parkeren om 'even' naar apotheek/friettent te gaan, kan daar nog aandacht voor komen? De hoeveelheid parkeerplaatsen neemt niet toe, eerder af. Er staan tenslotte nu al auto's aan de overkant geparkeerd.

Brian 02-07-18 om 20:54

De plannen voor de acaciastraat zien er mooi uit. Ik betwijfel of het aantal parkeerplekken wat er in de nieuwe strook ontstaat voldoende is om de autos niet meer op te stoep te laten parkeren. Immers zullen de bewoners van die zijde hun auto nu ook daar gaan parkeren. Achter de flat is niet vanwege veiligheid nu geen optie.

Daarnaast lijkt het mij handig om herhalingsborden van de 30 km zone op te hangen. Het lijkt nu (en vooral savonds) een racebaan in de acaciastraat.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.